Wat is eigenlijk sociale media?

Alles wat via het internet gebeurt, waarbij je gebruik maakt van platformen waar je anderen digitaal tegenkomt, die ook gebruikt maken van datzelfde platform. Dat is in het kort wat sociale media inhoud.

De meest bekende zijn Facebook, Twitter en Instagram. Maar er zijn er inmiddels zoveel platformen waardoor je, als je wilt communiceren via de sociale media, je vaak af gaat vragen welk platform het meeste effect heeft. Zijn de mensen die ik wil bereiken ook op dat kanaal actief en wat kan ik er voor doen om op te vallen.

Wat het juiste is en of het resultaten biedt, is geheel afhankelijk van het platform i.c.m. de organisatie en wat de uitingen (posts) zijn die er gedaan worden door de organisatie. Naast die uitingen zijn er ook de nodige trucs en tips nodig om conversie uit de communicatie uitingen te halen via dit medium.

Wat wil je zeggen?

Wanneer je actief bent op sociale media (zelfstandig of met onze hulp) dan is het van essentieel belang wat je doelstelling is om hierop actief te zijn. Wanneer je niet op de juiste wijze jezelf laat zien, door je uitingen, kan het juist tegen je werken. De congruentie tussen wie het is en wat je wil bereiken kan zeer doorslaggevend zijn.

Net als in het gewone analoge leven beoordeelt een ieder de ander op zijn of haar gedrag. Het verschil tussen een reguliere analoge communicatie met een digitale communicatie is dat een geschreven tekst, met of zonder afbeeldingen of filmpjes, open staat tot ieders interpretatie. Je kan het niet meer maskeren met lichaamstaal of de intonatie van je stem. Je kunt ook niet direct reageren op de non-verbale reactie van de ander.

Het is dus vruchtbaar om duidelijke regels te hebben hoe je actief wilt zijn op sociale media. Wat breng je voor boodschap, hoe reageer je op de ander, hoe consequent ben je aanwezig op dat platform, wat wil je bereiken en bij wie?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Digitale verbinding, wat is mogelijk?

Je wordt beoordeeld

Meer dan op andere communicatiemiddelen, speelt een gedegen plan een grotere rol. Denk hierbij aan het voorbeeld dat je in een nieuwe buurt bent komen wonen. Wie ken je in die buurt en hoe denken ze over jou. Vanaf het moment dat de verhuiswagen voor de deur staat hebben je nieuwe buren een oordeel over jou. Als je daar prettig wil wonen dan is het zaak om je zo te gedragen zodat men je goede kanten leert kennen waardoor ze je gaan mogen en je uiteindelijk zien als iemand die betrouwbaar genoeg is om iets te gunnen.

Op sociale media is dat niet anders. Wat en wie ben je op de sociale media?

  • Leer ik je genoeg kennen? Omdat je regelmatig iets post maar geen “voyeur” bent die alleen maar leest en onvoldoende van zichzlf laat zien.
  • Mag ik je? Omdat je regelmatig iets post wat ik fijn vind of waar ik wat aan hebt.
  • Vertrouw ik je? Omdat je bepaalde deskundigheid laat zien waardoor ik met jou zaken durf te doen, als je iets aanbiedt!

Sociale media vergt specialisme en toewijding

Het besef dat je aanwezig moet zijn bij het snelst groeiende communicatiemiddel van dit moment is absoluut aanwezig bij onze klanten. Het ontbreken van kennis, creativiteit en/of tijd bemoeilijkt hen wel om op het sociale medium goed actief te zijn waardoor ze tot de conclusie zijn gekomen dat wij dit maar moeten doen. Onze sociale media specialisten doen daarom niets anders dan consistent de sociale media kanalen van onze klanten onderhouden. Wij bedenken een strategie, we schrijven de content, wij zoeken de juiste afbeeldingen, wij plaatsen de content, wij reageren op de reacties of content van anderen, wij meten de resultaten, wij zorgen ervoor dat de doelgroep van onze klanten onze klanten op de juiste wijze leert kennen. Dat men ze gaat mogen en vertrouwen en dat er een beweging ontstaat via de sociale media kanalen om zaken te doen met onze klanten.