Het omzetten van online aankopen via een webshop is, in tegenstelling tot de fysieke retailmarkt, al jarenlang continu aan het stijgen. Daar waar de aanbieders van producten via de webshop toenemen, sluiten fysieke winkels bij bosjes. Er vindt duidelijk een verschuiving in het aankoopgedrag van de consument plaats. Wanneer je tegenwoordig een product verkoopt, kun je in feite niet meer zonder een webshop.

Waar moet een goede webshop aan voldoen?

1. Als je een fysieke winkel binnen loopt wil je direct producten zien, een keus maken of eenvoudigweg de producten leren kennen. Wat zijn de mogelijkheden van dat product? Wat zijn de specificaties? Wat kost het? Wat zijn de alternatieven? Veel webwinkels zijn ondoorzichtig en de klant verdwaalt zonder te vinden wat hij zoekt. Afbeeldingen zijn onduidelijk, teksten zijn te lang, linkjes doen het niet. Wat een frustratie moet dat opleveren tijdens het online winkelen. Dat voorkom je door te kiezen voor een logische structuur.

2. Eenvoudig betalen. Evenals bij een fysieke winkel wil je ook snel de kassa kunnen vinden. De bediening moet snel en eenvoudig gaan. Klantvriendelijkheid staat ook bij online winkelen voorop. Aan het eind erachter komen dat alleen een creditcard als betaalmiddel geaccepteerd wordt, kan ervoor zorgen dat de klant je winkel uitloopt (lees: wegklikt).

3. Hoe en waar staat de informatie over de aanschaf van het product? Wat is de retourpolicy, garantie, voorraad, levertijd en wat zijn de leveringsvoorwaarden? Dat soort informatie geven wekt vertrouwen en kan een kritische klant overhalen tot aankoop.

4. Basiscriteria van een website. Bij een webshop gelden dezelfde criteria als bij een website. Wanneer niet aan deze criteria wordt voldaan, zul je omzet gaan missen. En dat is niet de bedoeling van je webshop.

Het voordeel van een webshop ten opzichte van een fysieke winkel is wat betreft exploitatie enorm. Je hoeft geen grote investeringen te maken voor de huur van een goede winkellocatie. Personeelskosten zijn behoorlijk minder en je bent 24/7 geopend. De voorraden kunnen laag blijven, want je werkt nauw samen met de groothandel.

Het nadeel van een webshop is dat er steeds meer en meer komen. Je moet met een groeiende aantal webshops gaan concurreren. Opvallen met onderscheidende content en producten is cruciaal en daar hoort een goede strategie en webshop bij.

Wil je weten hoe het staat met je webshop of wil je ook een webshop publiceren? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan met onze specialist.