De term blog is eigenlijk een afkorting die afgeleid is van de weblog. Het is een plek op het internet waar (het liefst regelmatig) artikelen worden geplaatst. Zo’n plek kan je website zijn, een website van een ander of een sociale mediakanaal. Alle bloggers en marketeers zijn het erover eens. Bloggen draagt bij in het online slagen. Maar waarom is dat?

In de basis gaat het bij bloggen om de realisatie van een publiek. Dit publiek is geïnteresseerd is jouw informatie. Door die interesse kun je je publiek beïnvloeden om jouw product of dienst aan te schaffen of om jou aan te bevelen bij anderen.

Kwaliteit van de content
Een goed blog heeft goede content. Dat houdt in dat de informatie die gegeven wordt goed geschreven is en aansluit bij de doelgroep die je publiek moet gaan worden.

Consistentie
Met een regelmaat bloggen is essentieel. Zorg ervoor dat je publiek weet en er aan gaat wennen dat ze op een bepaald moment weer nieuwe informatie van je krijgt. Loyaliteit is ver te zoeken op het internet. Wanneer je ad-hoc een artikel publiceert of te lang wegblijft dan kun je je publiek niet vasthouden. Je bericht krijgt dan geen waarde en je hebt geen invloed meer op je doelgroep. Je wordt vergeten.

Meer woorden om op te zoeken
Wanneer je blogt, maak je vele combinaties van woorden. Hoe vaker je blogt hoe meer woorden er komen. Je rij van woorden die overeenkomt met de woorden waarop men zoekt wordt dan groter. Met als resultaat dat je steeds meer bezoekers krijgt op je website.

Autoriteit
Wanneer je veel kwalitatieve blogs publiceert over wat je als organisatie aanbiedt, bouw je publiek op. Dat publiek leest graag je blogs en zal je meer en meer zien als iemand die het weet. Je wordt een autoriteit door de informatie die je verspreidt. Een autoriteit wordt beter en sneller vertrouwd. Je informatie is zinvol. Voor jouw publiek en daarom ook voor jou.

Google houdt van vers
Verse en nieuwe inhoud maakt deel uit van het zoekalgoritme van Google. Wanneer je regelmatig verse informatie op het wereldwijde web plaats, wordt je relevant voor Google. Je wordt dan gezien als een website die waardevol is. Wanneer je daarbij ook nog eens veel door je bestaande publiek wordt bezocht, beloont Google je met een aanbeveling door je hoog te ranken, waardoor je nog meer publiek krijgt via hun zoekmachine.

Lange bezoektijd
De duur van je bezoek op een website wordt in de ranking van Google ook meegeteld. Google ziet alles. Wanneer je bezoeker gauw wegklikt, dan vindt Google dat je informatie niet waardevol is.

Bij een goed blog blijft de bezoeker langer. Ze zijn je artikel aan het lezen en dat kost tijd. Die tijd dat ze spenderen om het artikel te lezen wordt door Google opgemerkt. Google trekt dan de conclusie dat ze te maken hebben met een kwalitatieve website. Het zoekalgoritme is namelijk ook ingesteld om websites hoog te ranken die veel en vooral lang bezocht worden.