Een event is bijeenkomst van veel mensen waarop een thema, een organisatie of een persoon centraal staat. Het publiek komt er speciaal voor om het mee te maken. Als organisator van een event sta je centraal om informatie te zenden naar het publiek. Wanneer die informatie relevant is, aansluit op de doelstelling van het event en het publiek en goed is verpakt (lees: gepresenteerd) dan zal dat positief in de geheugen gegrift zijn van de bezoekers.

Een event kan divers zijn. Een feest omdat er iets te vieren is, een presentatie van een nieuw bedrijf of product, een zoveel jaar bestaan van een bedrijf, een sportevenement of een netwerkmeeting met een thema.

Elk event heeft een pre-fase, executiefase en post-fase. In al de fasen speelt marketing een belangrijke rol of het een succes is of niet.

Pre-Fase
In deze fase zal naast voorbereid worden het verzamelen van bezoekers. Hoe zorg je ervoor dat het juiste publiek naar het event komt. Wat is de imago van de locatie van het event en de thema invulling van het event. Als marketeer is het de taak om het event zo te presenteren dat je echt het gevoel krijgt om erbij te zijn. Mocht het event alleen toegankelijk zijn door kaartverkoop, dan is het zaak om het publiek te overtuigen dat de toegangskaarten het waard is.

Executiefase
Hierin speelt beleving een belangrijke rol. Wat gebeurt er vanaf het moment dat men naar het event gaat. Hoe waren de kaartjes verstuurd, is er een goede routebeschrijving, zie je al onderweg goede bewegwijzering naar de locatie toe, wat zie als je de locatie aanrijdt, worden de bezoekers bij de ingang en binnen voldoende geprikkeld, hoe is de aankleding van het team, goodiebag bij vertrek…etc. Allemaal aspecten die de waarde van het event verhoogd. Uiteindelijk zal iedere bezoeker het event positief willen beleven.

Post-fase
Wat doe je met de informatie die je verkregen hebt van de bezoekers van het event. Die berg aan informatie kun je zelf opmerken tijdens het event, maar je kunt ook extra informatie vergaren. Je kunt de bezoekers bedanken en een vervolg geven in je publicaties. Waar kunnen ze foto’s bekijken van het event…etc. Een post-fase is bedoeld om ervan te leren hoe het nog beter kan, om de bezoekers te blijven verrassen bij herhaling van het event, database verzamelen om in de verdere strategie te gebruiken bij andere marketingdoeleinden of de volgende event. Uiteindelijk heb je een publiek gecreëerd die je boodschap tot zich wil nemen of verder te verspreiden.

Ook benieuwd hoe je eventmarketing kunt toepassen op je organisatie? Bel ons. Geheel vrijblijvend!