Een nieuwsbrief is een publicatie die je verstuurd krijgt via post of e-mail. Als verzender informeer je de ontvanger over een onderwerp of onderwerpen. Met die kennis wil je de ontvanger boeien en binden. Nieuwsbrieven werden van origine verzonden bij groeperingen die verenigd zijn. Collega’s, leden van een club, verenigingen….etc. Met de komst van de digitale nieuwsbrief via internet is het item een onderdeel geworden van marketing- en communicatiestrategie. Het is namelijk goedkoper, minder tijdrovend en effectiever dan bijvoorbeeld een krantenadvertentiecampagne.

Dit medium wordt inmiddels tot de oudere internet middelen gerekend. De markt wordt al jaren overspoeld door nieuwsbrieven en door die overload heeft de nieuwsbrief haar kracht verloren. Tenzij… je je houdt aan een aantal basisregels.

  • Hoe ben je aan het e-mailadres van de ontvanger gekomen? Ben je aan het spammen, dan wordt je nieuwsbrief negatief ontvangen. De prullenbak is dan waar het bericht zal eindigen, tegelijk met je reputatie.
  • Wat zend je aan informatie? Sluit het aan op de ontvanger? Een oninteressante nieuwsbrief belandt in dezelfde prullenbak.
  • Wat staat er in je nieuwsbrief waardoor men doorklikt naar je website.
  • Wat is de frequentie waarop je een nieuwsbrief verstuurd? Te veel of te weinig.
  • Heb je een schone database, waardoor datgene wat verzonden wordt ook daadwerkelijk aankomt?
  • Hoe meet je het gedrag van de ontvanger op de verzonden nieuwsbrief? Daar zijn goede tools voor.
  • Een goede strategie en executie van nieuwsbrieven zorgt voor effectieve overdracht aan informatie (kennen en mogen), een beweging tot vertrouwen (zaken doen) en uitbreiding van publiek die je waardeert.