Sociale media, wie heeft er niet direct of indirect mee te maken. Het is een onderdeel geworden van onze maatschappij. De sociale media is in feite een online platform waar je je als gebruiker bij aan kunt sluiten. Ben je niet aangesloten? Dan weet je niet wat er in je online netwerk gebeurt. Omdat wij sociale wezens zijn, hoefde je geen genie te zijn om destijds te voorspellen dat sociale media een vlucht zou nemen. Zolang er mensen zijn en er internet bestaat, zal de sociale media niet verdwijnen. Alleen het ene sociale mediakanaal is het andere niet.

De TOP 10 in Nederland (dec. 2016)
1. WhatsApp 10,9 miljoen
2. Facebook 10,4 miljoen
3. YouTube 7,5 miljoen
4. LinkedIn 4,3 miljoen
5. Google + 3,6 miljoen
6. Instagram 3,2 miljoen
7. Twitter 2,6 miljoen
8. Pinterest 2,0 miljoen
9. Snapchat 1,0 miljoen
10. Tumblr 300.000

Sociale media is dus een verzameling van profielen die met elkaar communiceren. Binnen die kanalen vind je vaak ook subgroepen die zichzelf categoriseren. Met deze informatie weet je dan ook dat wanneer je binnen de sociale media kanalen actief bent, in de juiste groep(en), en daar iets meldt, de kans erg groot is dat je boodschap overkomt. Zo eenvoudig kan het zijn. Maar dat is niet in één dag opgebouwd. Er zijn onderliggende factoren die hierbij een rol spelen.

Kanaal keuze
Welk sociale media kanaal ga je inzetten en binnen welke groep word je actief?

Profilering
Hoe profileer je je binnen de sociale media. Imago in het gewone leven is niet anders dan bij sociale media. Hier word je ook op beoordeeld. En vaak zelfs door onbekenden of bekenden die zich stil houden.

Waarde
Wat voor waarde voeg je toe in je eigen berichten. Hebben mensen daar wat aan of is het bericht prikkelend genoeg zodat men de inhoud onthoudt of een tegenreactie plaatst? Of zelfs je bericht deelt binnen hun eigen sociale netwerk (die je niet kent)?

Reacties
Hoe reageer je als er over een onderwerp gesproken wordt? En wat doe je als dat onderwerp over jou of je bedrijf gaat? Hoe is je charme-offensief of creativiteit?

Frequentie
Hoe vaak ben je op sociale media? Vaker betekent niet perse beter. Maar alleen een profiel hebben draagt niet bij. Je bent dan een kijker en geen beïnvloeder.

Een goed profiel
Een profiel waar je zo authentiek mogelijk je beste kant laat zien, is van essentieel belang. Voorzien van goede teksten en foto’s zorgt je profiel ervoor dat men je ziet. Doordat ze je zien, krijgen ze interesse in je en daardoor krijg je een publiek.

Het werk om op sociale media actief te zijn kan veel tijd vergen. Eigenlijk moet je elke dag actief zijn. Als je privé sociale media gebruikt, kom je nog weg met af en toe iets posten of reageren met een half afgemaakt profiel. Wanneer je dit zakelijk doet heb je daadwerkelijk een goede strategie nodig op de content en de executie van de werkzaamheden.

Wij hebben daarvoor de specialisten die de kennis en software gebruiken om jou als expert en vertrouwd aan de wereld te presenteren via sociale media. Benieuwd hoe? Informeer ernaar. Nodig jezelf uit voor een vrijblijvende en gratis sessie over sociale media.